AIN SI KURA-KURA COMEL ^^

Sunday, 30 December 2012

FITRAH sebagai manusia biasa yg hina dan da'if lagi faqir


Assalamualaikum sahabat2 blogger ku ,, lama dha rasanya xbukak blog nie ,,


Skrang cik kura2 tengah bercuti ,, balik kampung ,, balik umahhh ,, hehe ,, 
Sepanjang cuti nie xde buat apa2 sgt ,, duduk rumah je ,, g pun kurang sihat sbb selsema dh satu minggu ,, rimass lha pulak ,, tp apa2 pon ,, rasa mcm xnk balik kolej je ,, sbb lama dh xbalik umah , nk lama2 kat umahhh ,, Rindu ,, hehe 

Apa2 pon, hari nie cik kura2 nk kongsi ckit tentang Fitrah sebagai manusia biasa dan da'if lagi faqir . . . cik kura2 dapat nie dr kawan cik kura2 ,, so sama2 lha kita kongsikn utk menambahkn pembacaan dlm harian dan sbagai pembukaan hari dan membawa hati lebih terbuka dgn penguatan iman kita . . . ^^ so jomm ,,, 
hmmm .. dengan AKAL yg CETEK dan HATI yg RAPUH kita seringkali merasa PUTUS ASA dengan ujian yang ALLAH berikan.
Sering juga merasakan bahawa nasib kita ni tidaklah sebaik insan lain walaupun kita sama saja seperti mereka, dalam masa sama kta acap kali memandang sesuatu yg TINGGI dari kehidUpan kta. . .

Bukan kah baginDa pernah berSabda :
" Pandanglah Orang yg lebih reNdah daripaDamu,
jaNgan memandang kpd Orang yg Lebih tinggi drpd mu,
keraNa yg demikiaN itu Lebih baik,
agar kamu tiDak memperkeCiL2 kan NI'MAT kurniaan ALLAH
yg telah d anUgerahkan kpD mu"
(haDith riwayat BUKHARI)

Seringkali kita persOalkan . .
"Ya ALLAH . . . kenapa harus aku yg dipilih untuk melalui semua ini ?... huhhhhhh".

Namun, apabila kita berbalik kepada aturan hakikat manusia dengan YA KHALIQ, meyakini Qada' dan Qadar, menerima ia sebagai ujian akan bertambahnyaaaaaa keimanan kita. . . 
insya'ALLAH kita akan menjadi seOrang MUSLIM yg REDHA . .

== ...ALLAH tidak akan menguji seseorang hamba tu, melainkan hamba tu mampu untuk menghadapi ujian tersebut.. ==

Sabarlah duhai hati, LA TAHZAN, innALLAH ha ma'ana ^^

Okey sahabat blogger ku,, walaupun pendek je ,, tp ianya sgt berharga utk difahami ,, kata orang kalau faham biasa ... hehe ,,, apa2 pon ,, semoga hari kita sentiasa di sinari cahaya iman dan kasih sayang antara satu sama lain .. Assalamualaikum JazakAllah . . . TabarakAllah . . .

Thursday, 20 December 2012

DO'a . . . .

Assalamualaikum . . . .

Alhamdulillah . . . Alhamdulillah . . .Alhamdulillah . . . atas nikmat ALLAH yg xpernah terkira dalam pemberian dan rahmat yg diberikan . . . Syukur ya Rabb . . . 

pernah hati terluka kerana gurisan dari seorang insan ,, oleh kerana kasih sayang ALLAH yg ingin dan memberikan yg terbaik , , , hingga hari ini ,, kehidupan ku sebagai seorang insan dengan rahmat yg diberikan beroleh ketenangan . . . 

pernah hati terluka kerana sahabat . . . tetapi kuat menempuh dan dalam dugaan dan cacian , , , kerana kasih ny ALLAH , , , hari ini tegarrr berdiri atas hati yg tegus atas landasan iman yg kukuh . . . 

Betapa kasih ny ALLAH kerana CINTA ku pada ALLAH yg tidak pernah berhenti menadah doa meminta kasih dan belas dari ALLAH , , , kerana apa ?? kerana Aku tahu , , , meminta pada NYA hanya Ada 2 jawapan , , , tidak dberikan dan xdtunaikan kerana DIA maha Mengetahui yg Terbaik dalam hidup , , , dan lambat memberi kerana ia ingin menguji sejauh mana Ketaatan sebagai Hamba NYA . . . selain itu , , , ianya Antara cepat dan lambat di tunaikn  . . . . 

Okey sahabat2 blogger cik kura2 , , , Sesungguhnya Rahmat Itu datang daripada ALLAH , , , tetapi , , , jangan lupa untuk berdoa , , , semakin kita berdoa , , , semakin suka dan sayang lh ALLAH pada kita , , , kerana setiap doa yg dipohon kepada NYA adalah tanda kita PERCAYA dan TAAT pada NYA . . . .

nie . . . . buat sahabat cik kura2 , , , MR. Bunny . . . selamat malam . . . . 

Semoga diri diberkati YA ILAHI . . .

Buat sahabat2 blogger , , , teruskan membaca . . . kerana membaca itu menambah ILMU . . . hehe .. 
Okey ... daaa . . .
ASSALAMUALAIKUM JAZAKALLAH HUKHAIRAN . . . . TABARAKALLAH . . 

Saturday, 15 December 2012

Entri Hari Ini ^^

Dimulakan dgn salam buat sahabat2 blogger dan sahabat2 yg singgah d blogger cik kura2 ,, nie cik kura2 dapat dari sahabat ,, so sama2 kita kongsikn dalam pembacaan kita utk menambah ertikn khidupan kita sebagai hamba Allah dan sebagai manfaat di dalm kehidupan kita ^^
Jangan merasakan diri anda masih muda, kuat dan bertenaga sehingga yakin anda akan hdup hingga mencapai uSia tua. . . Barangkali, esOk? Lusa? Atau beberapa minit lagi, ALLAH boleh menyuruh Malaikat Izrail menjemput kta.Selagi d beri masa dan kesempatan hdup d dunia ni, , , tingkatkanlah "amalan mu sebaik mungkin. Lakukanlah kewajipan dan jauhilah kemungkaran yg ALLAH dah tetapkan" . .

Sebahagian 'ulama 
mengatakan . .
Antara penyebab su'ul khatimah ada 4, iaitu:
--> mengabaikan solat
--> meminum arak
--> menderhakai abah mama
--> menyakiti saudara muslim

Sesudah bercerainya rOh dari badan, ia bukanlah penamat kepada kehidupan kita, kerana alam barzakh hanya tempat "PerSinggahan" sebelum kita d bangkitkan.
****Setiap yang bernyawa, paSti akan meraSai kematian****

Perasaan takut akan Kematian pasti menyelubungi manusia yang belum bersedia dengan bekalan akhirat. . .
ketika sedang berserOnOk dgn nikmat dunia yg melalaikan . .bayangkan, tiba2 kita d jemput untuk menghadap ALLAH???
Andai kata masa tu kita boleh merayu dan merintih untuk kembali di dunia semula sekalipun, tidak ada guna lagi.
So .. sahabat2 ku tersayang ,, manfaat kn masa yg ada ,, yg ALLAH berikan utk kita hidup di dunia,, Ingat ,,,

DUNIA JAMBATAN KE AKHIRAT . . .


WALLAH hu a'lam ..
Assalamualaikum Jazakallah ^^

Wednesday, 12 December 2012

BE STRONG !!

Assalamualaikum rakan2 blogger ,, 
dha beberapa minggu dha xupdate blog,,rasa rindu lha pulak,, ermm ,, beberapa minggu nie,, byk yg cik kura2 lalui,, tentang hati dan perasaan ,, tentang perangai,, tntang apa2 smua ntah ,,, tp yg penting ,, to myself ,, BE STRONG MY DEAR ,,, EVERYTHING ganna b okey ,, ALLAH tetap bersama mu ,,,