AIN SI KURA-KURA COMEL ^^

Sunday, 30 December 2012

FITRAH sebagai manusia biasa yg hina dan da'if lagi faqir


Assalamualaikum sahabat2 blogger ku ,, lama dha rasanya xbukak blog nie ,,


Skrang cik kura2 tengah bercuti ,, balik kampung ,, balik umahhh ,, hehe ,, 
Sepanjang cuti nie xde buat apa2 sgt ,, duduk rumah je ,, g pun kurang sihat sbb selsema dh satu minggu ,, rimass lha pulak ,, tp apa2 pon ,, rasa mcm xnk balik kolej je ,, sbb lama dh xbalik umah , nk lama2 kat umahhh ,, Rindu ,, hehe 

Apa2 pon, hari nie cik kura2 nk kongsi ckit tentang Fitrah sebagai manusia biasa dan da'if lagi faqir . . . cik kura2 dapat nie dr kawan cik kura2 ,, so sama2 lha kita kongsikn utk menambahkn pembacaan dlm harian dan sbagai pembukaan hari dan membawa hati lebih terbuka dgn penguatan iman kita . . . ^^ so jomm ,,, 
hmmm .. dengan AKAL yg CETEK dan HATI yg RAPUH kita seringkali merasa PUTUS ASA dengan ujian yang ALLAH berikan.
Sering juga merasakan bahawa nasib kita ni tidaklah sebaik insan lain walaupun kita sama saja seperti mereka, dalam masa sama kta acap kali memandang sesuatu yg TINGGI dari kehidUpan kta. . .

Bukan kah baginDa pernah berSabda :
" Pandanglah Orang yg lebih reNdah daripaDamu,
jaNgan memandang kpd Orang yg Lebih tinggi drpd mu,
keraNa yg demikiaN itu Lebih baik,
agar kamu tiDak memperkeCiL2 kan NI'MAT kurniaan ALLAH
yg telah d anUgerahkan kpD mu"
(haDith riwayat BUKHARI)

Seringkali kita persOalkan . .
"Ya ALLAH . . . kenapa harus aku yg dipilih untuk melalui semua ini ?... huhhhhhh".

Namun, apabila kita berbalik kepada aturan hakikat manusia dengan YA KHALIQ, meyakini Qada' dan Qadar, menerima ia sebagai ujian akan bertambahnyaaaaaa keimanan kita. . . 
insya'ALLAH kita akan menjadi seOrang MUSLIM yg REDHA . .

== ...ALLAH tidak akan menguji seseorang hamba tu, melainkan hamba tu mampu untuk menghadapi ujian tersebut.. ==

Sabarlah duhai hati, LA TAHZAN, innALLAH ha ma'ana ^^

Okey sahabat blogger ku,, walaupun pendek je ,, tp ianya sgt berharga utk difahami ,, kata orang kalau faham biasa ... hehe ,,, apa2 pon ,, semoga hari kita sentiasa di sinari cahaya iman dan kasih sayang antara satu sama lain .. Assalamualaikum JazakAllah . . . TabarakAllah . . .